Ceramika
-
Program zajęć z ceramiki:
„CZTERY PORY ROKU Z CERAMIKĄ”
autorki: mgr Jolanta Barteczko, mgr Iwona Rusin
Spis treści:
- Wprowadzenie
- Cele programu
- Formy i metody realizacji
- Przewidywane rezultaty
- Procedury osiągania celów
- Harmonogram działań
- Dokumentacja programu
- Ewaluacja
- Bibliografia
WPROWADZENIE
Zajęcia artystyczne z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną odgrywają bardzo ważną rolę w procesie ich rewalidacji. Wynika to z wielorakich funkcji, jakie spełnia sztuka w procesie wychowania człowieka.
Dla potrzeb naszego projektu wymienić można następujące:
- Komunikatywna funkcja sztuki – poprzez działanie dziecko wyraża pewne treści, a jednocześnie pracując w grupie komunikuje się z osobami uczestniczącymi w zajęciach
- Katartyczna funkcja sztuki – oczyszczanie z niepokojów, różnych emocji, niwelowanie napięć, eliminowanie agresji
- Kompensacyjna funkcja sztuki – sztuka pozwala przezwyciężyć frustracje, depresje. Dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną sztuka staje się tym terenem, na którym zapomina o swojej niepełnosprawności.
Spośród różnych form twórczości plastycznej wymienione wyżej funkcje idealnie spełniają zajęcia ceramiczne.
Praca w glinie pobudza wyobraźnię, rozwija uzdolnienia plastyczne, prowadzi do rozbudzenia konkretnych, pozytywnych zainteresowań. Ponadto inspiruje do twórczych rozwiązań, ze względu na możliwość łączenia jej z różnorodnymi materiałami, takimi jak: styropian, wiklina, drewno, szkło, sznurek itp.
Drugim ważnym argumentem, którym kierowałyśmy się stawiając właśnie na ceramikę, jest fakt, że do jej tworzenia można wykorzystać wiele innych technik plastycznych – rytowanie, rzeźbienie, malowanie, stemplowanie, inkrustowanie, rysowanie…
Zajęcia ceramiczne realizują ponadto wiele zadań służących rozwijaniu sprawności manualnej, orientacji przestrzennej, koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo – ruchowej, z których wymienić można:
- mieszanie, ugniatanie, uklepywanie mas
- napełnianie naczyń masami
- formowanie kulek, wałeczków
- wałkowanie mas wałkiem, wykrawanie za pomocą foremek, czy różnych narzędzi
- wypełnianie konturów masami
Rozwijanie zainteresowań, sprawności manualnej, oraz zdolności plastycznych to - zgodnie z „Podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach”, oraz z "Podstawą programową określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólonego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej" - jedne z ważniejszych celów prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.
Dlatego program „Cztery pory roku z ceramiką” jest jak najbardziej przystosowany do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i możliwy do realizacji na zajęciach rewalidacyjnych, oraz na zajęciach z plastyki i techniki, wzbogacając wachlarz technik w ramach tych przedmiotów.
Dlaczego w tytule naszego programu uwzględniłyśmy „Cztery pory roku”? W pracy z dziećmi w naszej placówce ważne jest uświadamianie im cykliczności zmian w przyrodzie i w związku z tym tematyka zajęć przyporządkowana jest porom roku. Chciałyśmy, aby zajęcia z ceramiki były zgodne tematycznie z zajęciami prowadzonymi w zakresie innych przedmiotów, takich jak: funkcjonowanie w środowisku, funkcjonowanie osobiste i społeczne, czy muzyka.
Program w przedstawionej poniżej formie obejmuje zadania na okres: od jesieni 2018 do lata 2019.
CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW PROGRAMU
Uczestnikami programu są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 Specjalnej w Łodygowicach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym - grup gimnazjalna i uczniowie ze szkoły podstawowej. Wszystkie dzieci pochodzą z terenów wiejskich Żywiecczyzny i dla większości z nich szkoła jest jedynym miejscem „spotkania ze sztuką”.
- CELE PROGRAMU
Cele programu wynikają z następujących przesłanek:
- naczelnego celu, jaki przyświeca edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, a jest nim (zgodnie z cytowanymi wyżej podstawami programowymi): „…rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go - stosownie do jego możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby…”
- z przekonania, że aktywność twórcza angażuje i rozwija całą osobowość człowieka, a więc - sferę poznawczą, emocjonalno – motywacyjną i działaniową
Z przedstawionych założeń wynikają następujące cele programu:
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie postawy twórczej wychowanków
- Kształcenie poprawnej komunikacji poprzez integrację z innymi uczestnikami programu
- Niwelowanie napięć i zachowań agresywnych
- Rozwijanie zainteresowań ceramiką
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Stymulowanie i rozwijanie wyobraźni twórczej
- Wdrażanie do współdziałania w grupie
- Rozwijanie słownictwa czynnego i biernego
- Wdrażanie do konstruktywnego komunikowania się
- Rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości
- Wdrażanie do współdziałania w grupie
- Rozwijanie zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych
- Motywowanie do rozwijania własnych zainteresowań
- FORMY I METODY REALIZACJI PROGRAMU
Formy realizacji:
- Indywidualna (jednolita i zróżnicowana)
- Grupowa (jednolita i zróżnicowana)
- zbiorowa
Metody pracy:
- podające (oparte na słowie) – wyjaśnianie, opis, instrukcja
- eksponujące (oparte na obserwacji)
- praktyczne (oparte na działaniu)
- PRZEWIDYWANE REZULTATY
- Znajomość i bezpieczne korzystanie z narzędzi do obróbki gliny
- Umiejętność organizowania stanowiska pracy
- Umiejętność posługiwania się elementarnymi technikami formowania i zdobienia ceramiki
- Poprawa sprawności manulanej
- Umiejętność pracy w zespole
- PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
- Projektowanie i wykonywanie przedmiotów artystycznych
- Wykonywanie prac przestrzennych i płaskich
- Formowanie ceramiki poznanymi metodami (z bryły, z wałków, z kulek, z płaszczyzny)
- Zdobienie ceramiki różnymi sposobami – malowanie, rytowanie, szlifowanie, gładzenie, odciskanie wzorów o różnych fakturach
- Formowanie kuli, półkuli jako form wyjściowych do tworzenia prac
- Próby łączenia różnych surowców z gliną
- Wyjazd do pracowni ceramicznej
- Przygotowywanie wystaw, kiermaszu
- HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Program przewiduje zajęcia z ceramiki po dwie godziny tygodniowo, w ramach przedmiotów „plastyka” i „technika”, oraz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Tematyka zajęć zgodna jest z rytmem pór roku.
Pora roku
Miesiąc
Tematyka
JESIEŃ
WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK LISTOPAD
Miseczka w kształcie liścia
Ceramiczne obrazki (płaskorzeźby) przedstawiające krajobraz jesienny)
Ramki do zdjęć z motywem jesiennym
Kafelki z motywem jesiennym
ZIMA
GRUDZIEŃ
STYCZEŃ
LUTY
Aniołki – wykorzystanie gotowych form; lepienie według pomysłów dzieci
Ozdoby choinkowe nawiązujące do tradycyjnych wzorów – gwiazdki, choinki itp.
Kiermasz świąteczny
Upominki z motywem serduszka na „Walentynki”
WIOSNA
MARZEC KWIECIEŃ MAJ
Ozdoby świąteczne na Wielkanoc
Kafelki z motywem wiosennym
LATO
CZERWIEC
Kafelki z motywem kwiatowym
Ptaszki
Wystawa prac
- DOKUMENTACJA PROGRAMU
- Zdjęcia
- Scenariusze zajęć na każdą porę roku
- Informacje o realizacji poszczególnych etapów programu na szkolnej stronie internetowej oraz na portalu społecznościowym Facebook
- EWALUACJA
Przedmiotem ewaluacji będzie stopień realizacji założonych w programie celów. Analiza wytworów uczniów pozwoli odpowiedzieć na pytania:
- Czy zostały osiągnięte założone cele programu
- W jakim stopniu realizacja programu wspomogła rozwój uczniów.
Wnioski zyskane w trakcie ewaluacji programu pozwolą na określenie jego mocnych i słabych stron, a w konsekwencji na modyfikację programu w kolejnym roku szkolnym.- BIBLIOGRAFIA
- Madej J., Ceramika w edukacji szkolnej. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Impuls, Kraków 2002
- Gloton R., Cero C. Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa, 1985