Program edukacji regionalnej "Spotkania z tradycją"
PROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ
„SPOTKANIA Z TRADYCJĄ”
Autorzy programu:
mgr Zofia Kubica
mgr Jolanta Barteczko
Nauczyciele współpracujący przy tworzeniu i realizacji programu:
mgr Iwona Rusin
mgr Anna Drewniak
WSTĘP
Programem objęci są uczniowie grup nr 3 i 4 szkoły podstawowej i grupy gimnazjalnej, uczęszczający do Szkoły Podstawowej Nr 3 Specjalnej w Łodygowicach. Program będzie realizowany w ciągu całego roku szkolnego 2018/2019.
Przy opracowywaniu programu uwzględniono możliwości psychomotoryczne uczniów.
Treści zawarte w programie są zgodne z podstawą programową określoną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, w zakresie takich przedmiotów jak funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz zajęcia rozwijające kreatywność.
Niniejszy program uwzględnia stopniowe i planowe poszerzanie wiedzy uczniów o regionie zamieszkania tj. Podbeskidzia poczynając od Żywiecczyzny.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
· kształtowanie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym poprzez poznawanie kultury, zwyczajów, tradycji oraz historii i przyrody w zakresie dostępnym osobom niepełnosprawnym intelektualnie;
· kształtowanie przynależności narodowej oraz szacunku wobec „małej i dużej Ojczyzny”
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:
- wprowadzenie uczniów w świat kultury i sztuki naszego regionu,
- poznawanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu,
- zapoznanie z tradycjami i obrzędami ludowymi regionu,
- poznawanie tradycji związanych ze świętami religijnymi, lokalnymi i narodowymi,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności swojego regionu (poznanie legend, piosenek i strojów regionalnych),
- poznawanie fauny i flory regionu,
- poznanie twórców ludowych wraz z ich twórczością,
- uczenie szacunku wobec dorobku pokoleń oraz potrzeby zachowania i przekazywania tradycji,
- nabywanie poczucia przynależności narodowej,
- inspirowanie do działań twórczych z wykorzystaniem różnych środków, takich jak:
- techniki poznane podczas zajęć warsztatowych (np. lepienie z gliny, rzeźba)
- fotografia - fotografowanie oglądanych obiektów
- prace plastyczne wykonane różnymi technikami związane tematycznie z wiedzą zdobytą podczas wycieczek
METODY I FORMY PRACY Z UCZNIAMI:
1) Wycieczki do ciekawych miejsc naszego regionu.
- odwiedzanie miejsc związanych z historią i tradycjami naszego regionu (miejsca pamięci, muzea, zabytki)
2) Gromadzenie dokumentacji z wycieczek:
- Zdjęcia wykonane przez uczniów:
- obiektów i eksponatów
- zdjęcia uczniów przy pracy na warsztatach
- Foldery ze zwiedzanych miejsc.
- Prace plastyczne uczniów:
- prace wykonane na zajęciach warsztatowych
- prace inspirowane wrażeniami z wycieczek
3) Spotkania z twórcami ludowymi:
- udział w warsztatach prowadzonych przez twórców ludowych w szkole oraz podczas wycieczek
4) Prowadzenie kroniki „Spotkania z tradycją”.
5) Konkurs podsumowujący wiedzę zdobytą w trakcie realizacji programu.
6) Zorganizowanie w szkole wystawy plastycznej podsumowującej program.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
W ramach spotkań z twórcami ludowymi pragniemy zapoznać podopiecznych Szkoły Podstawowej nr 3 Specjalnej z elementami rodzimej kultury . Podczas tych spotkać będziemy poznawać dawne tradycje i zwyczaje . Będziemy się spotykać na warsztatach i spotkaniach angażujących młodzież w aktywne poznanie i twórcze przekazanie kultury ludowej.
Poprzez :
- Organizowanie warsztatów szkolnych dla uczniów, rodziców i gości, uatrakcyjnianie ich poprzez zastosowanie ciekawych technik i metod plastycznych, które są charakterystyczne dla regionalnej sztuki . ( wiklina, siano, malowanie na szkle, decoupage, filcowanie , rzeźba, itp.,);
- Rozwijanie u uczniów zainteresowań kulturą ludową, oraz pogłębianie wiedzy na ten temat (wyjazdy do Gminnego Ośrodka Kultury w Łodygowicach, Muzeum Miejskiego w Żywcu, Koła Gospodyń Wiejskich, MCK W Bielsku, spotkanie z zespołem góralskim Magurzanie, udział w warsztatach tworzenia zabawek, bibułkarstwa itd.)
- Podnoszenie poziomu umiejętności plastycznych wykorzystywanych do tworzenia dzieł sztuki ludowej (tworzenia obrazów z batiku, kwiatów z bibuły, zabawek drewna i z siana, koszy z wikliny, malowanie na szkle)
PLANOWANY HARMONOGRAM REALIZACJI PROGRAMU:
l.p |
MIESIĄC |
TEMATYKA |
1. |
Wrzesień Październik
|
|
2. |
Listopad grudzień
|
|
3. |
Styczeń luty
|
|
4. |
Marzec kwiecień
|
1) Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi: wyjazd do Wisły do – Muzeum Baskidzkiego udział w warsztatach wielkanocnych (Ale jaja)
|
5. |
Maj czerwiec
|
|
EWALUACJA PROGRAMU
- Konkurs podsumowujący wiedzę zdobytą w trakcie realizacji programu.
- Zorganizowanie w szkole wystawy plastycznej podsumowującej program.

SPIS TREŚC
1. WSTĘP
2. CELE GŁÓWNE PROGRAMU
3. SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU
4. METODY I FORMY PRACY Z UCZNIAMI
5. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
6. PLANOWANY HARMONOGRAM
7. REALIZACJI PROGRAMU
8. EWALUACJA PROGRAMU